Nyári barangolásom Csehországban
VRANOV
Igen, 1992 óta ezen a víztározón nem közlekednek vízibuszok. A természetvédők hoztak egy mérhetetlenül ostoba döntést, amelynek levét mai napig issza a környék 92-ig nagyon jól működő turista és idegenforgalma. Tehát ivóvízvédelmi okokra hivatkozva beszüntettek mindennemű hajózást és a víztározó menti, addig szépen profitáló létesítmények gyors hanyatlásnak indultak a többek között hajózni vágyó turisták hiányában. Az illetékesek látván a kedvezőtlenül alakuló helyzetet, kénytelenek voltak végül engedni, hiszen a pénz hiányzott adók formájában a környező települések kasszájából is.


A ¨BÍTOV- i várkastély a környék egyik meghatározó szimbóluma. Egyik cseh barátom szerint, bár a VALENTÝNA is hajó, mégsem mutat a vízen, elsősorban színe és méretei miatt.

ORLÍK víztározó

Ezt a 600 m hosszú betonhidat a 60-as évek végén adták át a közúti forgalomnak, s ezen a helyen lényeges a Csehország déli részét kelet - nyugat irányban bejáró I. osztályú autóút szempontjából. A kép még a víztározó területének elárasztása előtt készülhetett.

Bár nem messze van tőle autópálya, mégis állandó mozgás volt rajta.


Ide húzzák ki a hajókat a tél beállta előtt, mert itt általában mindig keményebb a tél, mint a Felvidéken vagy Magyarhonban.
A szakértőbbek rögtön kitalálják, hogy ez a bakokon nyugvó átépítmény egy vízibusz törzsén alapszik. Tulajdonosa már régen belefogott, el is készült részben az új allumínium felépítmény, de a munkák már jó ideje állnak gondolom anyagiak hiányában. Hogy ne kelljen a "Cipőboltba benézni" elárulom ez a VOLYŇKA.



Azért mégiscsak találtam közlekedő vízibuszt. Az egyik turistákat informáló táblán látható a PRESSTON ex VRANOV. Azért ex VRANOV, mert jelenlegi tulajdonosa a Vranov-i víztározóról vette meg 1992-ben, ahol addig régi nevén közlekedett.

Aztán mégiscsak előbukkant egy mozgó vizijárgány is.

Kicsivel arrébb egy vízgazdálkodási feladatokat teljesítő hajó dolgozott.
Egy turistaút iránytábla. Igen ott is van TEMESVÁR, a hídtól csupán 500 m.
STÁDLEC (sztádlec)

Története 1847-tel kezdődik, amikor megkezdték építését Podolskonál és 1848-ban el is készült. Mivel a csehek nagyon meg tudják óvni azt amijük van, nagyon elgondolkodtak azon, mi legyen a híddal az Orlík víztározó feltöltése után. Kerestek hát neki új helyet, és ez egy Lužnice (luzsnyice) folyó menti kis falucska Stádlec lett. Podolskoban alkotóelemeire szedték hát 1971-ben és Stádlecnél az addigi gázló mellett nekifogtak újból felépíteni.

A bontás során sok alkotóelem annyira megsérült, hogy újból már nem tudák felhasználni, ezeknek pontos mását ismételten legyártották. Ebből eredően elhúzódtak a munkálatok. A személy- és kisteherautó forgalomnak 1975-ben adták át.
A híd sorsa példa értékű lehetne a pozsonyi városháza számára, az ugyanis likvidálni szándékszik a legöregebb Duna hidat Pozsonyban és egy szupermodernre szeretné cserélni. (részletek később)

A cseh viízirendészet járőröz.

Tetszett a táj és elhatároztuk, jövőre ismét elbarangolunk errefelé.
Bleriot 2008.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése