2010. december 2., csütörtök

A FÖLDVÁR story VIIIa.


A FÖLDVÁR VÍZIBUSZ A BALATON UTÁN A CSEH VRANOV VIZÉN FOLYTATJA

VI.a rész
Útban Bítov feléAz elárasztott bítovi házak felett
Azért állítottam össze ezt az írást, hogy tömören megismertethessem egy személyhajóflotta történetét - létrehozását, fejlődését, fénykorát,megszüntetését és feltámadását azokkal, akiket érdekel az, hogy milyen hajóforgalmi múltra tekint vissza az a víz, ahova egy további magyar hajó - a FÖLDVÁR érkezik. Bítov vára alattVranov irányában
Volt már szó a sorozat alkalmából modern műholdképekről, középkori várakról, elárasztott és áthelyezett falvakról, felépített hidakról, építtünk vízduzzasztót zárógáttal és villanyerőművel és most itt az idő, hogy beindítsuk rajta a hajózást.
Kezdeném is némi megszokott sablonossággal a hajózástörténeti rész írását azaz, hogy a vranovi víztározón 1934-ben indult meg a hajózás, vagyis idén lesz fennálásának 75. évfordulója, bár volt némi kihagyás. 
Mivel én 3 éves koromtól többnyire évente 1 héten át csodálhattam csak a vranovi hajózást – szlovákiai lakhelyemtől 250 km-re van – most segítségül veszem azokat az anyagokat, amelyeket internetes böngészetem óta sikerült összegyűjtenem és persze a CIPŐBOLTOT is. Hogy a képeket ne kelljen külön magyaráznom, felirattal látom el őket. Cornštejn vára alatt
A hajózás éppen szünetelt még, mikor 70 éves fennállását ünnepelhette volna 2004-ben, arról majd később, hogy miért a „volna“, viszont a helyszíni megszállottjai itt-ott-amott újságcikkekben, írásokban elevenítették föl azt a múltat, aminek részesei voltak és ebben hathatósan segítette őket a miénkhez – topikosokéhoz hasonló fanatizmusuk.


 A vranovi hajózás nesztoraiként számontartott Pátý (ejtsd pátí) fivérek cikke a legtöbbetmondóbb és legnagyszerűbb, ezért teszem közzé most magyar fordításban. Hozzáfűznivalóimat és a kiejtést a zárójelekbe teszem, ahogy eddig is.




 Egy idézettel kezdődik:A vranovi gát és a hajósklub épületeA hajósklub helyén ma vendéglő áll
„ ....„Nagyon érdekes követni a vranovi flotta fejlődését és hanyatlását. Személy szerint én nagyon szívesen emlékszem vissza azokra az időkre, amikor egész napokat tölthettem el a Košice (kosice 3011-es vízibusz) fedélzetén. Ezek közül a legkedvesebb emlékem, hogy egy ládikón állva kormányozhattam a hajót a gáttól a strandig és vissza (lásd műholdfelvételek I. rész). A kormánykerék örökké megmarad emlékezetemben František Škarek (frantyisek skarek) kapitány úrral egyetemben. Az új vranovi flottának problémamentes működést kívánok és szorítok a működtetőnek. Ivan Baluža (baluzsa)“ A Košice kormányállásaBeindul a turistaforgalom






Bejegyzés „A vranovi hajózás 1934-1992“ című kiállítás emlékkönyvének egyik lapján, amely kiállítás 2000-ben végigjárta Znojmót, Vranovot és Bítovot épúgy mint a fotó- és egyéb anyag emlékeztetőül a vranovi flotta letűnt dicsőségére. A vranovi hajózás 70. évfordulója alkalmából jó most feleleveníteni a hajók történetét, amelyek annyi dicsőséggel szolgáltak a znojmói régiónak, de elsősorban sohasem tapasztalt módon lendítették fel az idegenforgalmat.






A vranovi kikötő és a hajósklub





Egy korabeli kiadvány a Hraničářská stráž (hranyicsárzsszká sztrázs magyarul határvédelem) 1934-ben kiadott példányában ez olvasható a 182.oldaltól a 184.-ig „MK“ jelzés alatt: 
A busz parkoló
Hajózás a vranovi gát előtt

Néhányéves előkészület után végre megkezdődött a hajózás a vranovi tározó gátjának felső oldalán, Vranovtól Bítovig.Már 1931-ben tárgyaltak arról, hogy a Národní jednota (národnyí jednota magyarul nemzeti egység 1894-ben alapított kulturális tömörülés) létesítsen–e hajóforgalmat a vízen. 
Máša (mása), a Nemzeti Egység vranovi elöljárójának felvetése pozitív fogadtatásra talált és megtárgyaltatott, hogy a hajóforgalmi céget a Klub českých turistů (klub cseszkích turisztu cseh turisták klubja) társadalmi tömörülés bevonásával együtt alapítsák meg. Alapjában véve a Klub elnöksége az együttműködésre hajlandóságot mutatott, de halogató álláspontra helyezkedett, ezért a Národní jednota végül egyedül kérvényezte a koncesszió jóváhagyását. A kérvényt az akkori Cseh Folyamügyi Hivatal nem utasította el, így 1933. Június 28.-i hatállyal, pár önfeláldozó egyén munkájának köszönhetően úgy be lehetett fejezni a hajózás előkészületeit, hogy 1934. Július 10-én Pekárek mérnök hajózási felügyelő már Vranovon vizsgáztatta a Máša (mása) motorhajót, amellyel sikeres próbautat tettek Bítovig és vissza. Így adatott ki az első alkalmassági bizonyítvány az első vranovi hajónak és az első kapitányi bizonyítvány is.


 A próbaúton részt vett dr. K. Mrázek polgármester, Hošek (hosek) alpolgármester, valamint a hajózási kuratórium tagjai, Veleba hajózásoktató, Bečička (becsicska) útmester és F. Frantík (frantyík) Vranovról.1934 július 11.-től a Máša motoros szelte a víztározó büszke vizének habjait. MÁŠAMÁŠA a kapitánnyalBelterében 30-40 fő utazhatott kényelmesen ideiglenes menetrend szerint, ami azt jelentette, hogy naponta 14.00 órakor indult Vranovról Bítovra és vissza 2 további megállót érintve Lančovnál (lancsov) és Chvalaticénél( települések a gát és Bítov között). Ezenkívül volt sétahajózás is, de csak a gát előtti ún. Tavon. Bítovig a menetjegy ára 6 Cseh Koronába került, míg a sétahajózásért 2 Koronát kellett fizetni. A Svájcivölgy másik oldalán nagy ütemben strandot hoztak létre, mivel fekvése és a part messzemenően jó feltételeket kínált a fürdőzéshez, napozáshoz és csónakázáshoz. A nyári vendégek és hétvégi látogatók – csehek és németek nagy létszámban használták ki ezeket a létesítményeket és felfrissülve, vidáman távoztak.A 10 legszebb cseh tározó egyikeMegépülnek az első vendéglőkBítov felé menet az utasoknak pompás látványokban volt már akkor is részük, mivel egymást követik az erdős völgyek, meredek hegyoldalak, melyek a Dyje partjait jobbára jellemzik. Az elárasztott terület alpesi tó benyomását kelti. A víztükör feletti naplemente a színek egyedi játéka.A természeti szépségek szerelmesei elégedetten, nagy örömmel nyugtázták a hajóutazásokat. Officiálisan, nagy pompa közepette 1934 szeptember 19-én volt a hajózási vállalatok megnyitója. Az ünnepségek programját már jóval előre beharangozták az akkori sajtóban és hívták a közönséget ez alkalomból kirándulni Vranovra.“

Hogyan került a J. MÁŠA motoros a vranovi víztározóra? A hajót a Nemzeti Egység társasága vásárolta Prágában. Jan Máša Brünn alpolgármestere és a Nemzeti egység délmorva választmányának elnökének tiszteletére a hajót is róla nevezték el. Az 50-es évek elején BRNO (Brünn cseh neve) névre keresztelik át, majd 1965-ben kiselejtezték.
LADAAlighanem a ZNOJMOA znojmói Ladislav Prchal (lagyiszlav prchal) vállalkozó(1894-1980) első hajóját 1934-ben építette a Cseh Turisták Klubja részére ZNOJMO névvel. 1936-ban épített egy másik 60 személyeset, ami a LADA nevet kapta. 
Abban az időben a vranovi hajósok fehér uniformisban díszelegtek, mellőzéskor a kapitányok szalutálással köszöntötték egymást...
A hajózási koncesszió birtokosai és hajóik:
Nemzeti Egység: J. MÁŠA 55 fő, VRANOV 35 fő,ONŠOV (onsov) 30 fő, PRAHA 22 fő, BRNO 16 fő 
Cseh Turisták Klubja: Znojmo 40 fő
Ladislav Prchal: LADA 60 fő
Tehát összesen 258 személyt tudtak szállítani, és a Vranovi Hajózási Klubba tömörültek, amely klubban azután megegyezés szerint egymás közt felosztották a hajózási tevékenységgel kitermelt hasznot. A Ladislav Prchal által épített két hajón kívül (ZNOJMO,LADA) a többit a Moldváról (Vltava) a Moldva – Elba víziútról hozták. 
Német megszállás idejénHáború utánA II. Világháború ideje alatti hajózást a Kommunalverband des Landrates im Znaim működtette. Ebben az időben bővítették ki a flottát az AIDA motorossal a Starnbergseeről, amely egy favázas hajó volt. Előbb Starnberg néven közlekedett, majd 1948-tól 1950-ig ONŠOV néven révhajóként közlekedett a vranovi gátat és a strandot összekötve. !!!( Itt azonban álljunk meg pár gondolat erejéig, mert erről a hajóról már írtam tavalyi év tavaszán egy pozsonyi hajózástörténeti dokumentum kapcsán: 
Útban Vranov előtti emelkedőnA szerpentin tetején „... egyet közülük a háború előtt Bécsben működtettek AIDA néven. Itt kereste fel a Šumná-i (ejtsd sumná) Prchal úr, aki egy német működtetőnek szerezte meg a vranovi villanyerőmű víztározójára. Így került tehát egy pozsonyi hajó Szlovákiából Ausztrián keresztül Csehországba, pontosabban Morvaország-i tartományába.Megérkezik a többi elemÉrkezés a vranovi gátraItt néhányszor átépítették, majd előbb STARNBERG, majd MORAVA nevet kapott.A szállító gárdaMegérkezett 1965-ben selejtezték ki. Történetükkel foglalkozók elmondása alapján még Bécsben lecserélték gőzgépét robbanómotorra és a belső tere is arról árulkodott, hogy valaha gőzhajó volt. A hossza alapján feltételezhető, hogy a FRIGYES, vagy az IZABELLA lehetett..... Munkások és nézelődőkAládúcolvaHát ezt az információt később a szerző (de jó lenne tudni ki volt az és mi a mű címe) cáfolja meg. Leírja, hogy a MORAVA hajó nem Pozsonyból került a vranovi víztározó vizére, hanem AIDA A25 néven a bajorországi Starnberg melletti Starnbergersee-ről.Ez a város kb. ÖsszeállítvaMelyikük lehet Prchal25 km-re van Münchentől délnyugatra. 1939-ben 5846 lelket számlált. A város a Würm folyón kialakított tározó partján terül el.A tározót 1962 –ig Würmsee-nek hívták.“VranovonMORAVA a Želetavka torkolatánál Ma már tudjuk, hogy nagy valószínűséggel a FRIGYES gőzöst tisztelhetjük az AIDA név alatt, amely a pozsonyi Hörnesz Henrik révhajózási társaságban kezdte a pályafutását, mint révhajó.) Lásd FRIGYES és a CIPŐBOLT














(Folytatás a köv részben)
Bleriot 2009-01-20.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése