A FÖLDVÁR VÍZIBUSZ A BALATON UTÁN A CSEH VRANOV VIZÉN FOLYTATJA
VI.a rész


Azért állítottam össze ezt az írást, hogy tömören megismertethessem egy személyhajóflotta történetét - létrehozását, fejlődését, fénykorát,megszüntetését és feltámadását azokkal, akiket érdekel az, hogy milyen hajóforgalmi múltra tekint vissza az a víz, ahova egy további magyar hajó - a FÖLDVÁR érkezik.


Volt már szó a sorozat alkalmából modern műholdképekről, középkori várakról, elárasztott és áthelyezett falvakról, felépített hidakról, építtünk vízduzzasztót zárógáttal és villanyerőművel és most itt az idő, hogy beindítsuk rajta a hajózást.
Kezdeném is némi megszokott sablonossággal a hajózástörténeti rész írását azaz, hogy a vranovi víztározón 1934-ben indult meg a hajózás, vagyis idén lesz fennálásának 75. évfordulója, bár volt némi kihagyás.
Mivel én 3 éves koromtól többnyire évente 1 héten át csodálhattam csak a vranovi hajózást – szlovákiai lakhelyemtől 250 km-re van – most segítségül veszem azokat az anyagokat, amelyeket internetes böngészetem óta sikerült összegyűjtenem és persze a CIPŐBOLTOT is. Hogy a képeket ne kelljen külön magyaráznom, felirattal látom el őket.

A hajózás éppen szünetelt még, mikor 70 éves fennállását ünnepelhette volna 2004-ben, arról majd később, hogy miért a „volna“, viszont a helyszíni megszállottjai itt-ott-amott újságcikkekben, írásokban elevenítették föl azt a múltat, aminek részesei voltak és ebben hathatósan segítette őket a miénkhez – topikosokéhoz hasonló fanatizmusuk.
A vranovi hajózás nesztoraiként számontartott Pátý (ejtsd pátí) fivérek cikke a legtöbbetmondóbb és legnagyszerűbb, ezért teszem közzé most magyar fordításban. Hozzáfűznivalóimat és a kiejtést a zárójelekbe teszem, ahogy eddig is.
Egy idézettel kezdődik:


„ ....„Nagyon érdekes követni a vranovi flotta fejlődését és hanyatlását. Személy szerint én nagyon szívesen emlékszem vissza azokra az időkre, amikor egész napokat tölthettem el a Košice (kosice 3011-es vízibusz) fedélzetén. Ezek közül a legkedvesebb emlékem, hogy egy ládikón állva kormányozhattam a hajót a gáttól a strandig és vissza (lásd műholdfelvételek I. rész). A kormánykerék örökké megmarad emlékezetemben František Škarek (frantyisek skarek) kapitány úrral egyetemben. Az új vranovi flottának problémamentes működést kívánok és szorítok a működtetőnek. Ivan Baluža (baluzsa)“


Bejegyzés „A vranovi hajózás 1934-1992“ című kiállítás emlékkönyvének egyik lapján, amely kiállítás 2000-ben végigjárta Znojmót, Vranovot és Bítovot épúgy mint a fotó- és egyéb anyag emlékeztetőül a vranovi flotta letűnt dicsőségére. A vranovi hajózás 70. évfordulója alkalmából jó most feleleveníteni a hajók történetét, amelyek annyi dicsőséggel szolgáltak a znojmói régiónak, de elsősorban sohasem tapasztalt módon lendítették fel az idegenforgalmat.

Egy korabeli kiadvány a Hraničářská stráž (hranyicsárzsszká sztrázs magyarul határvédelem) 1934-ben kiadott példányában ez olvasható a 182.oldaltól a 184.-ig „MK“ jelzés alatt:

Hajózás a vranovi gát előtt
Néhányéves előkészület után végre megkezdődött a hajózás a vranovi tározó gátjának felső oldalán, Vranovtól Bítovig.Már 1931-ben tárgyaltak arról, hogy a Národní jednota (národnyí jednota magyarul nemzeti egység 1894-ben alapított kulturális tömörülés) létesítsen–e hajóforgalmat a vízen.
Máša (mása), a Nemzeti Egység vranovi elöljárójának felvetése pozitív fogadtatásra talált és megtárgyaltatott, hogy a hajóforgalmi céget a Klub českých turistů (klub cseszkích turisztu cseh turisták klubja) társadalmi tömörülés bevonásával együtt alapítsák meg. Alapjában véve a Klub elnöksége az együttműködésre hajlandóságot mutatott, de halogató álláspontra helyezkedett, ezért a Národní jednota végül egyedül kérvényezte a koncesszió jóváhagyását. A kérvényt az akkori Cseh Folyamügyi Hivatal nem utasította el, így 1933. Június 28.-i hatállyal, pár önfeláldozó egyén munkájának köszönhetően úgy be lehetett fejezni a hajózás előkészületeit, hogy 1934. Július 10-én Pekárek mérnök hajózási felügyelő már Vranovon vizsgáztatta a Máša (mása) motorhajót, amellyel sikeres próbautat tettek Bítovig és vissza. Így adatott ki az első alkalmassági bizonyítvány az első vranovi hajónak és az első kapitányi bizonyítvány is.
A próbaúton részt vett dr. K. Mrázek polgármester, Hošek (hosek) alpolgármester, valamint a hajózási kuratórium tagjai, Veleba hajózásoktató, Bečička (becsicska) útmester és F. Frantík (frantyík) Vranovról.1934 július 11.-től a Máša motoros szelte a víztározó büszke vizének habjait.




Hogyan került a J. MÁŠA motoros a vranovi víztározóra? A hajót a Nemzeti Egység társasága vásárolta Prágában. Jan Máša Brünn alpolgármestere és a Nemzeti egység délmorva választmányának elnökének tiszteletére a hajót is róla nevezték el. Az 50-es évek elején BRNO (Brünn cseh neve) névre keresztelik át, majd 1965-ben kiselejtezték.


Abban az időben a vranovi hajósok fehér uniformisban díszelegtek, mellőzéskor a kapitányok szalutálással köszöntötték egymást...
A hajózási koncesszió birtokosai és hajóik:
Nemzeti Egység: J. MÁŠA 55 fő, VRANOV 35 fő,ONŠOV (onsov) 30 fő, PRAHA 22 fő, BRNO 16 fő
Cseh Turisták Klubja: Znojmo 40 fő
Ladislav Prchal: LADA 60 fő
Tehát összesen 258 személyt tudtak szállítani, és a Vranovi Hajózási Klubba tömörültek, amely klubban azután megegyezés szerint egymás közt felosztották a hajózási tevékenységgel kitermelt hasznot. A Ladislav Prchal által épített két hajón kívül (ZNOJMO,LADA) a többit a Moldváról (Vltava) a Moldva – Elba víziútról hozták.














(Folytatás a köv részben)
Bleriot 2009-01-20.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése