2010. december 2., csütörtök

A pozsonyi hajózás története II.

A pozsonyi hajózástörténeti anyag fordításának folytatása
 II. rész
 A harmadik vélemény a POZSONY – FRIGYES – IZABELLA hármasról egy bizonyos Fiala mérnöké:
Teljesen egyértelműen bizonyítható a POZSONY csavargőzös létezése. A budapesti Danubius hajógyár építette.1901-ben kezdte meg működését, majd 1918-tól BRATISLAVA néven közlekedett továr. Hossza 26,5 m, gőzgépének teljesítménye 100 LE, valamint szállítókapacitása 300 fő volt, ami kevésbé valószínű, Inkább 100 fős kapacitás az elfogadható más történelmi forrás alapján is (de, hogy melyik, azt nem írja ).Ez a gőzös 1934-ig működik, más forrás 1931-et említ. Eladták Bécsbe.
Most foglalkozzunk egy kicsit a történelmi jelentőségű fényképek vizsgálatával. Először mutassuk be a POZSONYt. Ha figyelmesen vizsgáljuk a felépítményét, akkor láthatjuk, hogy 3 részre osztott.Az első alacsonyabb résznek az orron 3 ablaka van. A megemelt középső rész tetőszerkezetét egyformán 9 oszlop tartja, mindkét oldalon ,amelyek 8 egyforma magas nyílást alakítanak így ki. Mindkét oldalon egy-egy közülük szélesebb volt a ki és beszállás miatt. A harmadik rész a hajó farán megint alacsonyabb volt 4 ablakkal és egy kis nyílással mindkét oldalon.
A középső képen egy nagyon hasonló hajót látunk.(szerintem a FRIGYESRE gondolhatott és nézhetett az anyagba viszont nem került bele)Az első látásra úgy tűnik, hogy az előbbi hajóról van szó, de nem így van. Az első résznek igaz 3 ablaka van, de a középső részen csak 6 de egyforma oszlopköz van, tehát a hajó ténylegesen rövidebb.
A mellette levő képen egy 1920-ból származó képeslapból kivágott részlet látható, amelyen egy következő hajót látunk, mely felépítménye szintén 3 részre osztott és az orrész- és farrészen látható felépítmény alacsonyabb.Eltérően az előző kettőtől ennek a kormányállása nem magasabb a többi felépítményétől. Ablakai és nyílásai 4-3-4 arányban helyezkednek el. Ebből nyilvánvaló, hogy ha az első a POZSONY volt, a második és a harmadik teljesen más típus volt.
A legnagyobb valószínűséggel a FRIGYES és IZABELLA csavargőzösökről van szó. A források egyike aryl befél, hogy a FRIGYES 1893-ban épült a budapesti Danubius hajógyárban. Hossza 18,2 m, gőzgépének teljesítménye 45 LE volt. Az IZABELLA a bécsi A. CROI hajógyárban épült 1892-ben. Hossza 18 m gőzgépének teljesítménye 60 LE volt.Ha az ábrázolt 2 hajó viselte ezeket a neveket, nehéz meghatározni, melyik az egyik és másik, részletek bemutatása nélkül elképzelhetetlen, minthogy azt is nehéz meghatározni, hogy a hajók mikor hagyták el véglegesen Pozsonyt.

És egy gyöngyszem a végére.

A hajóhármassal kapcsolatban felmerül egy másik érdekes információ is. Történetesen az, hogy egyet közülük a háború előtt Bécsben működtettek AIDA néven.
Itt kereste fel a Šumná-i (ejtsd sumná) Prchal úr, aki egy német működtetőnek szerezte meg a vranovi villanyerőmű víztározójára. (Ezt a helyet már a II. Részben is érintettük a Morava kapcsán. A képen, melyet interneten gyűjtöttem be jól olvasható Prchal úr neve a hajó orrán)Így került tehát egy pozsonyi hajó Szlovákiából Ausztrián keresztül Csehországba, pontosabban Morvaország-i tartományába.

Itt néhányszor átépítették, majd előbb STARNBERG, majd MORAVA nevet kapott. 1965-ben selejtezték ki. Történetükkel foglalkozók elmondása alapján még Bécsben lecserélték gőzgépét robbanómotorra és a belső tere is arról árulkodott, hogy valaha gőzhajó volt. A hossza alapján feltételezhető, hogy a FRIGYES, vagy az IZABELLA lehetett
Hát ezt az információt később a szerző (de jó lenne tudni ki volt az és mi a mű címe) cáfolja meg. Leírja, hogy a MORAVA hajó nem Pozsonyból került a vranovi víztározó vizére, hanem AIDA A25 néven a bajorországi Starnberg melletti Starnbergersee-ről.Ez a város kb. 25 km-re van Münchentől délnyugatra. 1939-ben 5846 lelket számlált. A város a Würm folyón kialakított tározó partján terül el.A tározót 1962 –ig Würmsee-nek hívták.
Feltételezhető, hogy az AIDA eredetileg azon gőzhajók egyike volt, amelyek a XIX. század második felében szaporodtak ott el.
 A vranovi tározóra tényleg Ladislav Prchal vitte teherautón munkások egy csoportjával, akik a működtetőnél dolgozhattak. A hajó eléggé lepusztult képet mutatott arra utalva, hogy a szállítás előtt már jó ideig nem működött.
A szállításról jónéhány fotó készült.(igen, ámde hol vannak?Még szerencse, hogy Bleriot sem dobál ki hajósképeket)
A szállítás maga 1939 szeptemberében történt.
 Vranovra érkezés után azonnal hozzáfogtak a hajó javításához és STARNBERG-re keresztelték. Átfestették,új kormányállást és korlátokat is kapott.





Nem ismeretes, hogy sikerült –e még a háború kitörése előtt üzembe helyezni és mi lett a sorsa a háború alatt, mikor a terület német fennhatóság alá került.
Bleriot írja:
Erről a hajóról is jó lenne tudni, hogy hol kezdte és hol fejezte be. Azt hiszem gyűjteményem képeivel sikerült a szöveganyagot egy kicsit megtunningolni. Kíváncsian várom véleményeteket az AIDA - FRIGYES - IZABELLA kérdésben. Melyik verzió tűnik számotokra valószínűbbnek?    
A zárójelezett részek és az utolsó bekezdés saját gondolataim.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése