2010. december 2., csütörtök

A pozsonyi hajózás története III.

A pozsonyi hajózástörténeti anyag fordításának folytatása
 III. rész


Az utolsó forrás: A Pozsonyi Közlekedési vállalat 100 éve c. könyv
1891 – 1929  IZABELLA 100 személyes csavargőzös - elsüllyesztve a téli kikötőben (természetesen itt is hiányzik a dátum és az elsüllyedést kiváltó ok)
1891 – 1904 FRIGYES csavargőzös – eladva Magyarországra (Tud róla valaki, vagy valamilyen forrásanyag valamit?)
1901 – 1931 POZSONY később BRATISLAVA 300 személyes csavargőzös, eladva Bécsbe.
Nos ennyi eltérő adat és a régi fotók aprólékos megvizsgálásának birtokában próbáljuk meg összeállítani az egyes hajók életrajzát.

IZABELLA
  Ez a 100 személyes csavargőzös 1891 és 1929 köz-ött működött Pozsonyban. Építette az A. Croi hajógyár 1892-ben Bécsben. Hossza 18 m és gőzgépe 60 LE teljesítményű volt.
A korabeli fotók azonosító részletei.
Az 1920-ból származó képeslapon látható hajó felépítménye 3 részből áll, melynek első – orr  és harmadik  -far része alacsonyabb. A másik két hajótól eltérően kormányállása nem magaslik ki és eltérő ablakainak és nyílásainak száma is amelyek aránya 4-3-4. Ha abból indulunk ki, hogy hiszünk az archívumoknak és az adott időben csak 3 hajó volt szolgálatban, nagy bizonyossággal elmondhatjuk, hogy  az IZABELLÁRÓL van szó. A képeslapon a hajó képe sérült ugyan a későbbi kolorizálás (színezés) során, a neve viszont egyértelműbbé teszi az IZABELLÁT mint a FRIGYEST.
A képen az ALICE nevű hajó látható. Elgondolkodva adatai fölött az érkező hajónak az IZABELLÁNAK kellene lennie. A parthoz kötve a FLORANCE és a POZSONY látható.A FRIGYES nem lehet, mert abban az időben mikor az IZABELLÁT ALICE-re építették át, már - eladását követően -  Budapestren volt.Később nevét LASTOVIČKA-ra (ejtsd lasztovicska) változtatják. További sorsa ismeretlen és tényekkel nem alátámasztott.

FRIGYES
1891 – 1904 között működő csavargőzös, később Magyarországra eladva. A források egyike szerint a budapesti Danubius hajógyár építette, 18,2 m hosszú, gőzgépe 45 LE teljesítményű volt.
A fényképek tanúsága alapján beazonosítható, hogy a POZSONY-hoz nagyon hasonlító testről van szó, viszont ablaki és nyílásai számában és azok méreteiben a felépítménye különbözik. A hajó lényegesen rövidebb.

 POZSONY később BRATISLAVA
1901 és 1931 között működő 300 fő befogadású csavargőzös.Más forrás csak 100 személyt említ. Hossza 26,5 m, gőzgépének teljesítménye 100 LE. Léte 1901 és 1931 között egyértelműen bizonyított. A budapesti Danubius Hajógyár építette. Nevének megváltoztatására 1918-ban került sor.
A képek beazonosító elemei: A POZSONY nagy biztonsággal beazonosítható, ha figyelmesen vizsgáljuk felépítményét láthatjuk, hogy az alacsonyabb orr részen 3 ablak található. A középső rész magasabb , tetőszerkezetét 9 oszlop tartja és ezek 8 egyforma nyílást alakítanak ki, melyek közül 1-1 mindkét oldalon szélesebb ezzel könnyítve a ki és beszállást. A szintén alacsonyabb farrészen 4 nagy és 1 kicssebb nyílás látható mindkét oldalon.
Ez a hajó 1934-ig volt szolgálatban, más forrás 1931-et említ. VINDOBONA néven Bécsbe adták el.
Külső forrás: www.papernet.hu (no ez nem semmi, ez itt kérem a reklám helye)
De hogy az egész ne legyen olyan egyszerű, ahogyan azt ismert források állítják (továbbra sem ír konkrétumot) a 20-as évek képeslapjain feltűnik egy nevét nézve azonosítható hajó.

ORSZÁGHÁZ
Egyetlen forrás sem hozza kapcsolatba Pozsonnyal, mint várossal, sem az ott működő vállalatokkal mégis több ízben fordul elő pozsonyi hátterű képeslapokon.
 Szerkezetileg jobban hasonlítanak Hörnes hajóira, mint a Budapestről érkező kirándulóhajókra. Nagyon érdekes a farán lengő zászló színezése, amely az adott kor összekuszáltságára utal. Egy CSAVARGŐZÖS nevű is járt azon.
Külső forrás: www.papernet.hu (ez is eredetileg van ott. Netán magyar szerző tollából erednének ezek a sorok és csehszlovákra fordításuk után én most visszafordítottam az írást magyarra?)

Bleriot írja:A vranovi összefüggést én is kutattam egy picit.
Sok időm nem volt vele foglalkozni, de ezt a cikket találtam az egyik cseh internetes újság oldalán:
A vranovi hajózásnak épolyan tradíciója van, mint a víztározónak.
A víztározón már 1934-ben működött a J. Máša
 (ejtsd mása) nevű 50 személyes személyhajó, amelyet a Hajózási Klub működtetett. 1 évvel később kezdett működni Ladislav Prchal (ejtsd lagyiszlav prhal) hajója a LADA.1939-ben Bécsből érkezett a STARNBERG gőzös, amit később MORAVA névre kereszteltek. (és akkor az AIDA honnan jött? –kérdezhetnénk.)
Egyébként utánanéztem a Morava 1965-ig járt, úgyhogy a tegnapi részben közölt információ igaznak látszik) A II.világháború után 1947-ben a Dyje-menti fürdő és hajózási szövetkezetnek 8 hajóból álló flotillája  volt.
1949-ben keresztelték meg a történetírók szerint a legszebbiket, az 1883-ból származó MIR-t, amelyet Németországban építettek és oldalkerekes gőzhajó volt.

Ő is egy a flotilla 8 tagja közül, még róla is kiderülhet 1-2 érdekesség. Ez a hajógeneráció az 50-es évek végén és 60-as évek elején érkező magyar vízibuszok érkeztéig teljesített szolgálatot a víztározó vizén. Aztán érkezett sorrendben a DUNAJ, DYJE, VRANOV és KOŠICE, de azt hiszem ez már egy másik, számomra nagyon-nagyon kedves és örökre megmaradó, kitörölhetetlen gyönyörű történet

Hát ennyit a Hörnes Henrik féle hajókról. Most a fordítást kicsit félre teszem és vasárnap folytatom egy új fejezettel, ami 2 részben fog a Tabán - Dunaj-Devín-Propeler kis gőzössel foglalkozni.


Bleriot

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése