

A FÖLDVÁR VÍZIBUSZ A BALATON UTÁN A CSEH VRANOV VIZÉN FOLYTATJA
IV. Rész
Azért állítottam össze az írást, hogy tömören megismertethessem egy régió - közeg, népcsoport, helység történetét, kultúráját azokkal, akiket érdekel az, hogy hova kerül egy további magyar hajó - a FÖLDVÁR


Megnevezése magyar fordításban magasan fekvő helyet jelent, ami cseh eredetiségre utal, mivel német neve a nyelvészek szerint, Wissokein is az eredeti cseh megnevezéshez vezethető vissza.
A vranovi víztározó közvetlen környékének mondhatni nyugati kapuja ez a falucska. (lásd I. rész műholdfelvételek) 1424-ben alapították a Želetavka patak jobb partja felett, szemben és majdnem egymagasságban a bítovi várral, de az első írásos dokumentuma 1498-ból származik. Ennek a kornak történelmi érdekessége, hogy Jagelló Ulászló egyszemélyben Magyarország és Csehország királya. Mai lakossága kb. 115 fő.
A település 435 m tengerszint feletti magasságban egy fennsík szélén terül el. Olyannyira a szélén, hogy a legalacsonyabban és legmagasabban épített ház közti magasságbeli különbség több, mint 40 m. A történelem a falut, mindig egy tulajdonviszonyban említi a bítovi várral, tehát mindig az éppen illetékes várúr tulajdonát képezte. A település lakossága nagyobb részben mindig a mezőgazdasági termelésből próbálta eltartani magát. A XX. Század elején 246 lakost számlál, akik kizárólag cseh nemzetiségűek .





Cornštejn vára








Azonban napjaink cseh történészeinek hála pár éve helyreállítási munkákba kezdtek és állami anyagi támogatás segítségével a vár némely részét látogathatóvá tették. Az előkerült korabeli rajzok alapján sikerült pár várfal rekonstruálása is, így a vár maradványai továbbra is festői sziluettjét alkotja az erdős hegyoldalnak.
Ennyit a víztározó közvetlen környékének helytörténetéről. A kővetkező részben a víztározó építését és hajózástörténetét szeretném majd bemutatni.
A felhasznált képek saját gyűjtésem ill. fotóim.
Alakulnak az események.
-ha az égiek kedveznek, akkor az útvonal : Sió, majd Duna-esetleges megállóval Komáromban némi alvázkezelésre a hajógyárban (gondolom kedvező árajánlat esetén)- majd Dévény és onnan keréken, de kedvező vízállás esetén a Morava felhasználása sem kizárt mint víziút, mivel Morvaszentjánosig (Moravský Ján) hajózható. Ausztriai és szlovák közutakon való hosszasabb transzport anyagi szempontokat nézve a végső megoldások között szerepel egyenlőre.
3.
Az utastér felújítása a várakozás alatt remélhetőleg megkezdődik, a kivitelező viszont egyenlőre nem ismert.
4.
Nemsok régebben itt szereplő szakembert ismerek, de akiket igen, azokat rövid időn belül felkeresem villanypostán pár kérdés erejéig, sőt megszólítom barátaikat is, már gondoltam - tunk erre.
Bleriot 2009-01-06
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése