2010. december 2., csütörtök

A FÖLDVÁR story VI.


A FÖLDVÁR VÍZIBUSZ A BALATON UTÁN A CSEH VRANOV VIZÉN FOLYTATJA

IV. Rész

Azért állítottam össze az írást, hogy tömören megismertethessem egy régió - közeg, népcsoport, helység történetét, kultúráját azokkal, akiket érdekel az, hogy hova kerül egy további magyar hajó - a FÖLDVÁR
Vysočany
Megnevezése magyar fordításban magasan fekvő helyet jelent, ami cseh eredetiségre utal, mivel német neve a nyelvészek szerint, Wissokein is az eredeti cseh megnevezéshez vezethető vissza.
A vranovi víztározó közvetlen környékének mondhatni nyugati kapuja ez a falucska. (lásd I. rész műholdfelvételek) 1424-ben alapították a Želetavka patak jobb partja felett, szemben és majdnem egymagasságban a bítovi várral, de az első írásos dokumentuma 1498-ból származik. Ennek a kornak történelmi érdekessége, hogy Jagelló Ulászló egyszemélyben Magyarország és Csehország királya. Mai lakossága kb. 115 fő.
A település 435 m tengerszint feletti magasságban egy fennsík szélén terül el. Olyannyira a szélén, hogy a legalacsonyabban és legmagasabban épített ház közti magasságbeli különbség több, mint 40 m. A történelem a falut, mindig egy tulajdonviszonyban említi a bítovi várral, tehát mindig az éppen illetékes várúr tulajdonát képezte. A település lakossága nagyobb részben mindig a mezőgazdasági termelésből próbálta eltartani magát. A XX. Század elején 246 lakost számlál, akik kizárólag cseh nemzetiségűek . 
Abban az időben van itt vízimalom, fűrésztelep és 1930-tól téglagyár, melyek közül a malom épülete a mai napig megmaradt. Van pár apróbb műemléke 2 drb XIX. századi kereszt és egy kis kápolnácska formájában. Valójában a kerületi székhely Jihlava irányából érkező főút nem is vezet máshova, mint a víztározó vizéhez. Az egyik irányban az Oslnovice (oszlnovice) üdülőközpontba lehet eljutni, ám ha a másik irányt választjuk, akkor a bítovi vár után a Dyje és Želetavka találkozása tárul az utazó szeme elé, majd a Vysočany-i hídon át a Cornštejn (cornstejn) várrom következik, hogy végül a bítovi hídon át Bítov községbe érkezzen. 
Ma a kisközséget képviselőtestülete és polgármestere irányítja. A községházáról készült fotó eléggé kétértelmű, de a járgány nem a polgármester luxuslimuzinja és az ajtót sem kell betámasztani léccel.


Cornštejn vára

A vár a XIV. század első felében épült királyi erődként a bítovi vár támaszaként az egyik Dyje által 3 oldalról körbefutott hegynyúlvány tetején. Az építmény területét tekintve nem volt nagy, viszont annál nagyobb volt a jelentősége védelmi szempontból 1363-ban a Lichtenburgoké, akik tovább építik és a huszita felkelés után a külső várfalakat is megerősítik. 1460-ban a vár ura a bítovi várral egyetemben Hynek fon Lichtenburg, aki nem óhajt Pogyebrád György cseh királynak hűséget esküdni, ezért a király 1465-ben egy évi ostrom után szétlöveti és új tulajdonosnak adományozza. Az XVI. század elején Jindřich Krajíř (jindrzsich krajírzs) a várat némileg rendbehozatja, átépíti és bővíti az akkori fegyveres támadhatóságot figyelembe véve erősíti meg falait. 1576-ban a vár a bítovi várral kerül közös tulajdonba, és az akkori bítovi várúr nem mutat hajlandóságot a vár fenntartásra ezért a részlegesen helyreállított építmény gyors bomlásnak indul és nyeri el maitól sokkal elhanyagoltabb formáját. 
Azonban napjaink cseh történészeinek hála pár éve helyreállítási munkákba kezdtek és állami anyagi támogatás segítségével a vár némely részét látogathatóvá tették. Az előkerült korabeli rajzok alapján sikerült pár várfal rekonstruálása is, így a vár maradványai továbbra is festői sziluettjét alkotja az erdős hegyoldalnak.

Ennyit a víztározó közvetlen környékének helytörténetéről. A kővetkező részben a víztározó építését és hajózástörténetét szeretném majd bemutatni.

A felhasznált képek saját gyűjtésem ill. fotóim.





Alakulnak az események.


-ha az égiek kedveznek, akkor az útvonal : Sió, majd Duna-esetleges megállóval Komáromban némi alvázkezelésre a hajógyárban (gondolom kedvező árajánlat esetén)- majd Dévény és onnan keréken, de kedvező vízállás esetén a Morava felhasználása sem kizárt mint víziút, mivel Morvaszentjánosig (Moravský Ján) hajózható. Ausztriai és szlovák közutakon való hosszasabb transzport anyagi szempontokat nézve a végső megoldások között szerepel egyenlőre.

3.
Az utastér felújítása a várakozás alatt remélhetőleg megkezdődik, a kivitelező viszont egyenlőre nem ismert.

4.
Nemsok régebben itt szereplő szakembert ismerek, de akiket igen, azokat rövid időn belül felkeresem villanypostán pár kérdés erejéig, sőt megszólítom barátaikat is, már gondoltam - tunk erre. 
Bleriot 2009-01-06


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése